בחילות בהריון – איך לטפל

22.4.2017 0

בחילות בהריון

תופעת בחילות בוקר בהריון היא רחבה ביותר: 50-80% מהנשים בהריון דיווחו על תחשות בחילה. הקאות מדוווחות בכ-50% מהנשים בהריון. מרבית הנשים בהריון יסבלו מבחילות והקאות בשבועות 6 עד 12 להריונן, אך ישנן נשים הסובלות עד שבוע 20 להריון וכ-20% מהנשים בהריו יסבלו אפילו אחרי שלב זה. השימוש במונח בחילות בוקר הוא מוטעה, היות ובחילות בהריון יכולות להופיע בכל שעות היממה.

תסמונת נפוצה פחות היא היפראמזיס גרבידרום (Hyperemesis Gravidarum). תסמונת זו מתאפיינת בהקאות חוזרות ונשנות ותוקפת כ-0.3% עד 3% מההריונות. תופעה זו עלולה לגרום לירידה במשקל, התיבשות והפרת איזון אלקטרליטים. בשל תופעות אלו חלק מהסובלות מהתופעה מגיעות לאשפוז.

הסיבות המדויקות לתופעת הבחילות בהריון אינן ידועות בוודאות. ההשעה היא כי הן קשורות לרמות גבוהות של הורמון ההריון hCG או אססטרוגנים. רמות גבוהות של הורמון הריון hCG המאפיינים הריונות מרובי-עוברים, נמצאו קשורים לשיעור גבוה יותר של בחילות והקאות.

תחשות הבחילה הקשות משפיעות לרעה על חיי היומיום של האישה בהריון. בנשים הסבלות מבחילות יש השפעה לרעה על התפקוד בחיי היומיום, שיעור גבוה יותר של מצוקה, ואפילו פגיעה כלכלית בשל העדרות מעבודה.

טיפול

לא מעט תרופות וטיפולים מוצעים לטיפול בבחילות בוקר, חלקן תרופות טבעיות וחלקן תרופות פרמקולוגיות. החשש מתופעות טרטגוניות – כלומר מפגיעה בעובר – מוביל לזהירות רבה של המטפלים והמטופלות כאשר מדובר בנטילת תרופות בשליש הראשון להריון.  חשש זה גורם לשימוש מופחת בתרופות פרמקולוגיות. לפיכך מרבית הנשים בהריון מעדיפות שיטות של רפואה אלטרנטיבית כשיטה המועדפת עליהן להקלה בבחילות.  

השיטות האלטרנטיביות להקלה בבחילות בהריון כוללות ששימוש בצמחי מרפא כגון ג'ינג'ר, קמומיל ומנטה, דיקור סיני, אקופרסורה, התערבות תזונתית, תמיכה רגשית, טיפות הומיאופתיות ועוד.

הטיפולים שנמצאו יעילים במחקרים קליניים כוללים אקופרסורה על נקודת אקו-פוינט P6, ג'ינג'ר וויטמין B6. סקירת קוקריין שבדקה את כל ההתערבויות לטיפול בבחילות בהריון הצביעה כי מרבית השיטות – כולל טיפול תרופתי – אינן יעילות באופן מוחלט, ולא נמצאה עדיפות מובהקת סטטיסטית לשיטה מסוימת.

אקופרסורה

תורת האקופרסורה היא טכניקה הנמצאת בשימוש הרפואה הסינית כבר למעל מ- 4,000 שנים ומשמשת בין השאר גם כבסיס לדיקור הסיני. אקופרסורה להקלה בבחילות פועלת באמצעות יצירת לחץ מתמשך על נקודה המכונהP6  הנקראת גם נקודת ניי-קואן (Nei-Kuan) הידועה כמסייעת להקלה במקרים של בחילות. הנקודה ממוקמת בין שני גידים הנמצאים מעט לפני קפל שורש כף היד.

צמידי סי-בנד

צמידי סי-בנד להקלה על בחילות בהריון הם פתרון טבעי, קל ונח. על הצמידים מורכב כפתור פלסטיק אשר מייצר לחץ מתמשך בנקודת אקו-פוינט המסייעת להקלה בבחילות. נקודה זו מכונהP6   או נקודת ניי-קואן, וממוקמת בין שני גידים הנמצאים מעט לפני קפל שורש כף היד.

את הצמידים יש לענוד על שתי הידיים, הם עשויים אקריליק, נילון ולייקרה והם אינם מכילים לטקס. הצמידים ניתנים לשימוש חוזר ואף ניתנים לכביסה. צמידי סי-בנד אינם תרופה, השימוש בהם ללא תופעות לוואי וללא תאריך תפוגה.

מחקרים קליניים

צמידי סי-בנד נחקרו במספר מחקרים קליניים שהצביעו על יעילותם.

במחקר שנערך במרכז הרפואי של אוניברסיטת קליפורניה נבדקו 90 נשים בשליש הראשון להריון עד שבוע 12 והתלוננו על בחילות ללא שימוש בתרופות פרמקולוגיות. הנבדקות חולקו לשתי קבוצות: קבוצת טיפול בצמידי סי-בנד לאקופרסורה על נקודת P6  וקבוצת ביקורת שהשתמשה בצמידים על נקודת פלאסבו. שלושת הימים הראשונים למחקר היו ללא טיפול ושימשו כבסיס למצב ההתחלתי של הנבדקות. פרוטוקול הטיפול במחקר כלל שימוש בצמידי האקופרסורה למשל 10 דקות, ארבע פעמים ביום למשך שבוע. מדי ערב הן מילאו שאלון המתאר את עוצמת הסימפטומים ותדירותם עבור אותו יום. המחקר הצביע כי נשים שהשתמשו בצמיד סבלו פחות מבחילות.  לא נמצא הבדל בשיעור ההקאות בין הקבוצות. מסקנות החוקרים היו כי השימוש בצמידי סי-בנד הוא קל ונוח ויכול להקל על תופעת הבחילות בשבועות הראשונים להריון.

מחקר כפול-סמיות אחר מנורבגיה בדק כ-97 נשים בשבועות 8-12 להריונן אשר התלוננו על בחילות טרם כניסתן למחקר. הנבדקות נחלקו לקבוצת מחקר וקבוצת ביקורת. לקבוצת הביקורת ניתנו צמידים ללא כפתור פלסטיק, אלא עם שכבת לבד. המחקר ארך 12 ימים: 4 ימי הרצה, 4 ימי טיפול ו-4 ימי מעקב. בכל יום התבקשו הנבדקות להעריף את עוצמת הסימפטומים ותדירותם. בימי הטיפול התבקשו הנבדקות לענוד את צמידי סי-בנד למשך כל היום כל ארבעת ימי הטיפול, למעט בזמן הרחצה. 71% מהנשים בקבוצת הטיפול  דיווחו על ירידה בעוצמת הבחילות בימי הטיפול בצמידי סי-בנד. כמו כן דווח על ירידה במשך הסימפטומים של הבחילות בקבוצת הטיפול. בשתי הקבוצות דווח על הקלה בסימפטומים של בחילות בוקר, אך הירידה היתה משמעותית יותר בקבוצת הטיפול בצמידים (אם כי לא מובהקת סטטיסטית). החוקרים מסכמים כי המחקר מראה כי אקופרסורה עם צמידי סי-בנד יכולה להפחית את משך השעות בהן סובלות הנשים מבחילות, ועבורן הקלה – קטנה ככל שתהיה – יכולה להיות בעלת משמעות.

 

צור קשר

    תפריט נגישות